Punkaharjun luonto kahden majoituksen taktiikalla

Tänä kesänä ei sitten olekaan palkallisia lomia. Lomaa kuitenkin tarvitaan, joten viikon palkaton loma. Lähdin viettämään lomaani Punkaharjulle, vuonna 2020 kun kävin siellä, ihastuin niihin Tuunaansaarella oleviin mökkeihin. Otin selvää kuka niitä vuokraa ja huomasin, että saan teollisuusliiton kautta mökin edullisemmin. Itseasiassa osallistuin vielä teollisuusliiton arvontaan, jossa mökin saa vuokrattua vieläkin edullisemmin. Ja voitin arvonnassa.

Menin perinteisesti onnibuksella ja euron lipulla Savonlinnaan! Savonlinnasta pääsee Punkaharjulle junalla, tosin junia ei mene montaa päivässä, joten saa olla tarkkana koska niitä lähtee. Teollisuusliiton mökki oli neljä yötä ja lähdin päivää aikasemmin. Majoittuin ensimmäisen yön Punkaharju Resortissa, joka on ihan niiden mökkien lähettyvillä, myöskin Tuunaansaarella.

Ajatuksia Punkaharju Resortista plussineen ja miinuksineen

+ Rauhallinen sijainti, juna pysäkki Retretti on n. kilometrin päässä

+ Pienet sympaattiset mökit, kunnon ”mökkitunnelmaa”

+ Sain pikkumökin edulliseen hintaan

+ Mökin lähettyvillä oli erillisessä rakennuksessa suihkut ja keittiö, jossa voit tuunata vaikka aamiaisen

+ Punkaharju Resortissa on myös camping alue asuntoautoille, nämä paikat ovat ihan uimarannan edessä. Tarjolla eri tasoisia majoituksia. Artikkelin lopussa linkki Punkaharju Resorttiin! Täällä on myös kesäisin avoinna köysiratapaikka ja uima altaat liukumäkineen!

– Normaalisti pikku mökki taisi olla kesäsesonki hintaan 70 e /vrk joka on mielestäni 20 euroa liian kallis siihen nähden että saat 8 neliötä, 2 sänkyä, jääkaapin sekä mikron

Loman visiona oli nauttia luonnosta ja vedestä sekä käydä yhtenä päivänä Savonlinnassa kiertelemässä. Punkaharjulla kulkee muutamia merkittyjä polkuja, jotka löytyvät parhaiten täältä https://www.luontoon.fi/punkaharju/reitit

Suosikki kävelyreittini: Tuunaansaari- Kruunupuisto

Tuunaan saarelta lähtee sillan jälkeen kävelypolku kruunupuistoon. Reitillä näkyy kylttejä sekä ohitat Hotelli Punkaharjun (joka muuten juuri reissun aikaan tuli mediaan, että hotelli on hakeutunut konkurssiin). Reitillä kävellään suurimmin osin Tobeliuksen polkua pitkin. Yhdensuunnan matkan pituus 2,5 km. Kruunupuistossa voit nauttia kesällä vohvelikahvit Inkeritalossa tai mennä kahville kuntoutus ja majoituspaikkaan mäen yläpuolella olevaan rakennukseen.

Hyvä melontareitti jopa ensikertalaiselle melojalle

Vaikka otsikko nyt kertookin että hyvä ensikertalaiselle, niin suosittelen tätä reittiä henkilölle, joka omaa jonkinlaisen tasapainon ja hyvät uimataidot. Vuokrasin kajakin Tuunaan saaren Harjunportin välinevuokraamosta. Lähdin kaverin kanssa melomaan (molemmat olemme ensikertalaisia, itse tosin kerran kokeillut, mutta siitäkin on jo vuosia). Saimme hyvän perehdytyksen Harjun Portilta melomiseen ja eikun melomaan! Tuunaan saarelta kohti Kruunupuistoa ja sen ohi! Tosin ekan pysähdyksen pidimme Kruunupuistossa, kun oli pakko päästä jaloittelemaan! Jatkoimme matkaa etiäpäin (etelään päin) ja alitimme pienen sillan, kohti Kuikon niemen kioskia. Kioskin luona pidimme pidemmän tauon, evästimme ja kävimme kävelemässä ”Kuikon Salpan”, joka on vajaa kilometrin pituinen. Reitin varrella on entisöityjä juoksuhautoja. Reitti lähtee kioskin luota ja on ympyräreitti. Kuikonniemellä on kaksi uimarantaa, autotien molemmin puolin. Melosimme takaisin Tuunaan saarelle. Olimme toukokuussa matkalla, joten muita matkailijoita ei näkynyt. Ei maalla, eikä vedessä. Vain joutsenet seurana. Joutseniin törmäsimme useamman kerran melontaretkellä, norppa jäi havaitsematta. Edestakaisin matka on arviolta 10 kilometriä. Ja tämän kyllä tunsi käsivarsissaan! Melonnan jälkeen menimme palkintohampurilaisille Harjun portille!

Mökkielämää Tuunaansaarella

Vuokrasin mökin Teollisuusliiton kautta. Taas yksi syy, miksi kannattaa kuulua liittoon 😉 Harva liiton jäsen hyödyntää yhtäkään jäsenetua, paitsi sitä yhtä, miksi liittoon yleensä liitytään. Päiväraha. Mutta liitto tarjoaa yleensä muutakin. Itse vuokrasin nyt ensimmäistä kertaa liiton kautta- mutta en viimeistä.

Mökkejä oli ripoteltu ympäri Tuunaansaaren järvenrantaa. Mökeiltä on vain muutama sata metriä Harjunportille, jonne voit mennä vaikka nauttimaan aamiaista tai sitten vaikka ne palkintohampurilaiset! Harjun portin huoltoasemalla on myös pieni kioski, josta voit ostaa sipsejä, makkaraa jne. Aseman vieressä on myös välinevuokraamo, josta vuokrasimme kajakit edulliseen hintaan, koko päiväksi.

Ajatuksia Harjun portin mökeistä plussineen ja miinuksineen

+ Ihana sijainti edelleen, lähellä juna pysäkkiä Retrettiä. Lähellä myös harjun portin huoltoasema

+ Parhaimmillaan saat mökin järvi näköalalla, meidän mökki sijaitsi muutama mökki taaksepäin, joten näimme nämä upeat mökit!

+ Itse sain edulliseen hintaan mökin, 4 yötä 120 euroa. Normaalisti taisi yksi yö olla tuota hintaa. Tosin ei paha sekään, jos vaikka olisi enemmän kuin kaksi majoittujaa. Mökeissä on hyvä varustus, pieni keittiö sekä sauna. Meidän mökissä oli kaksi sänkyä, yksi kerros sänky ja levitettävä vuode. Joten parhaimmillaan olisi voinut olla kuusi majoittujaa! Myös lemmikit sallitaan!

– Uimaranta olisi saanut olla lähempänä! Vaikka kaukana se ei ollut… arviolta n. 500 metrin päästä. Mutta uimapetona, unelma olisi ollut että saunasta pääsisi suoraan järviveteen!

Kävelimme myös Laukansaarella merkityn reitin ”Hakin kierros”, joka on 7,7 km pitkä. Reitti on hyvin merkitty ja reitin puolessa välissä oli laavu, kuivakäymälä sekä hieno näköala evästämiseen. Muuten reitti oli pieni pettymys. Jotenkin tuntui että maisema ei muutu tai parane…. Ei ollut suosikki reittejäni. Reitin loppupuolella alkoi myös satamaan. Kovin pitkään emme joutuneet sateessa kävelemään. Kävelimme Luston museon luo, josta lähdimme tallustelemaan kohti Hotelli Punkaharjua ja siitä takaisin Tuunaansaareen. Tämän reitin varrella ylitimme myös pususillan.

Tästä Hakin kierros voi alkaa
Hakin kierroksen evästyspaikka
Hakin kierroksen laavu
Pususilta sateen jälkeen

Ajatuksia Punkaharjusta

Pidän siitä että vettä on kaikkialla. Ja luontoa. Molempina kertoina, olen matkustanut Punkaharjulle liian aikaisin. Lämmintä on ollut onneksi molemmilla kerroilla mutta kaikki paikat eivät vielä auki. En tälläkään kertaa päässyt vielä vohveleille Inkeritaloon! Ja kioski ei ollut auki. Hyvä puoli oli se, että Punkaharjulla on toukokuussa vielä tosi rauhallista.

Hyödyllisiä linkkejä

Perheelle maatilamajoitusta ja maatilan eläimiä Vaahersalossa

Vohvelikahveille Inkeritaloon

Melomaan, soutamaan, suppaamaan tai pyöräilemään (välinevuokraamo)

Majoittumaan Tuunaansaareen

Kävelyreittejä, eväspaikkoja jne

Terveiset:

Hämähäkille, joka päätti hypätä rintavakooni. Onneksi tarkkasilmäinen kaverini huomasi tilanteen!

Naapurimökin pariskunnalle, jotka tarjosivat kyytiä takaisin Vantaalle!

Harjunportin henkilökunnalle. Kiitos että ruokitte meidät ja opastitte melomaan!

Ootko käynyt Punkaharjulla, mikä paikka oli lempparisi?

2 Comments

1. Olemme käyneet Punkaharjulla pariinkin kertaan, ja pidämme paikasta kovasti. Kyllähän alueen luonto noin yleisesti on omaan mieleen, todella kaunista seutua. Oikeastaan tykätään alueesta laajemminkin Savonlinna mukaan lukien.

1. Mäkin paljon tykästynyt tuohon Itä-suomeen. Lännelle en oo ikinä lämmennyt. Vaikka olishan sieläkin kivoja paikkoja… esim. Turun saaristo… Mutta itä suomi silti <3